Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Ezotéria fogalma

2009.03.25

Ezoterika, ezotéria vagy ezoterikus tanok

"a titkos tanokra használt kifejezés, amelyet csak egy csoport beavatottjai számára ismeretesek, rejtélyes, okkult, rejtett", szemben az ún. exoterikus tanokkal (in.: Nevill Drury: A miszticizmus és az ezoterikus tanok lexikona, 80.old.).

Az ezotéria világába sorolható számos olyan irányzat, mely korunk tudományos világképébe nem illeszkedik bele, a világot, annak működését és részeit tudományostól eltérő szempontból (vagy a dolgokat összefüggéseiben) vizsgálja.

A kifejezés a görög, esoterikós („belső”) szóból ered, ami ezen tanok követőire, a „belső körre” utal, azokra, akik felismerni voltak képesek a tanok összefüggéseit, szemben a „külső körrel” (exoteros), ami a közönséges embereket jelölte.

A szó főnévi formája a görög 'ezoterikosz' (latinosan 'ezoterikus') melléknévnek, melynek jelentése: belső, benső (ezo=befelé). Bővebb értelemben a lélek belseje felé irányuló utazást, szűkebb értelemben pedig csak a beavatottak számára elérhető misztikus tudást jelent.

Az ezotéria az emberiséggel egyidős jelenség, mivel az ember, mint spirituális lény az idők kezdete óta választ keres élete "nagy kérdéseire". Mégis, beszélhetünk az ezotéria újrafelfedezéséről, a körülbelül az 1960-as évektől kibontakozó New Age (Új Korszak) mozgalom keretében. Ennek lényege, hogy a kétezer éve tartó, Jézus megjelenésével kezdődött Halak-világkorszakot felváltja az új, a Vízöntő érája.

A szót a történelem folyamán is, és napjainkban is számos eltérő módon alkalmazták, alkalmazzuk, hol tágabb körben általában bármilyen titkos tanokra, hol csak az okkult tanokra.

Amikor az ima lényegének megvilágításához közelítünk, akkor az emberi lélek bizonyos jellemzőivel kell foglalkoznunk annak mélységeiben, minek folytán Hérakleitosz ókori görög bölcs kijelentését kell figyelembe venni: "A lélek határvonalát sohasem kutatod, még ha minden úton végigmentél is; oly terjedelmes annak lénye." És az imára hajló ember szükségképpen először az emberi lélek titkait keresi, minek folytán elmondható, hogy azokban a legbizalmasabb kedélyállapotokban, amelyeket imádság révén lehet előidézni, még a legegyszerűbb ember is megérez valamit a szellemi élet végtelen birodalmából. Ezért egyszer szükségét érzi annak, hogy egy pillantást vessen e lélek fejlődésére, hogyan él bennünk és hogyan vezeti életünket előre.