Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Mágia, varázslás

2009.03.25

A félreértések elkerülése végett elmondjuk: nem a cirkuszi, színpadi buvészmutatványokról  és azok végzoirol beszélünk ebben a fejezetben. Azoknak a trükköknek ugyanis józan ésszel felfogható és sokszor igen nyilvánvaló magyarázata van. A buvészek többsége magát eloadómuvésznek tartja, akinek értelemszeruen vannak szakmai titkai, de ezeket megfelelo körben és ellenszolgáltatásért hajlandó felfedni. (A buvészek részben trükkjeik pénzért való árusításából élnek.)

Más csoportot képeznek azok az emberek, akik a buvészmutatványaikkal becsapják a nézoket, azaz azt állítják, hogy valóban természetfeletti képességeik vannak, és ennek megfelelo hangulatú és jellegu mutatványokkal dolgoznak. Ok is jelentenek kisebb veszélyt, mivel az okkult légkör  terjedését mozdítják elo. Sajnos, ilyen ``buvészbol'' is akad jónéhány. Ez a fejezet azonban a ``mágia'' és ``varázslás'' szavak eredeti értelmérol szól, nem a buvészekrol és nem is azokról az emberekrol, akik csak trükkökkel próbálják természetfeletti képességeik látszatát kelteni.

Klasszikus példa a valódi mágiára a helyettesítéssel történo mágia  több formája. Ennek tipikus esete a következo: Egy ember ártani akar egy másiknak, ezért varázslóhoz fordul. Az megbízza, hogy szerezzen be egy személyes tárgyat a megcélzott személytol (hajszálat, levágott körmöt, fényképet), és ennek felhasználásával valami helyettesíto dolgot hoznak létre (pl. egy agyagfigurába belegyúrják a hajszálakat). Megfelelo varázsszavak  kimondása, a varázsló transzba merülése vagy egyéb elokészületek után a helyettesíto tárgyon az ártalmat, rombolást szimbolizáló cselekedeteket hajtanak végre (pl. tuvel böködik a helyettesíto bábu fejét). A mágus ilyenkor azt mondja, hogy amit a helyettesítovel végeztek, az megtörténik a valóságban is (pl. eros fejfájás kezdi kínozni a megcélzott embert).

A természettudományok hatókörében nyilvánvalóan nincs semmiféle hatás, mely az ilyen eseteket muködoképessé tehetné, és az is bizonyos, hogy Isten sem adott senkinek ilyen cselekedetre felszólítást, hanem kifejezetten tiltotta a varázslást. Ekkor viszont csak két lehetoség van: a varázslás puszta csalás,  valójában nincs semmi hatása, vagy ha hatása van, azt Istennel szembehelyezkedo szellemi erok közvetítik. Mindkét eset elfogadhatatlan a hívo ember számára.

Mágikus eszközök akkor is elfogadhatatlanok, ha jószándéktól vezérelve pl. az egészség megorzése érdekében használják oket. Isten adott természetes lehetoséget a betegségek gyógyítására, bátorít minket, hogy imában kérhetünk gyógyulást, és egyes hívo embereknek gyógyító karizmát adott. Számtalan megengedett lehetoségünk van tehát a gyógyítást elomozdítani anélkül, hogy Isten parancsai ellen vétenénk. Ha ezek nem vezetnek célra, el kell fogadnunk Isten kezébol a betegséget is, és bizalommal hihetjük, hogy ez Isten dicsoségére fog válni és a kello idoben a megszabadulást is megkapjuk.

A mágia eszközeit használó ember hiába áltatja magát: az általa megbolygatott erok nagyobbak nála, nem tudja oket a saját céljaira fordítani, oket uralni. Az is lehetséges, hogy eleinte készségesnek látszanak a mágia által muködésbe hozott erok, de ez csak a ``mézesmadzag''. Ezzel kapcsolatban érdemes elolvasni újra a Katekizmus véleményét (3.2. fejezet, . oldal), különös tekintettel az idézett rész utolsó bekezdésére. A veszély tényét pontosan ismerik a mágiával foglalkozó emberek is. ``Komoly'', mágiáról szóló könyvek részletesen tárgyalják ezt a témát is. Álljon itt egy rövid ízelíto:

Minthogy a ceremoniális mágia gyakorlása mindig démonikus  régiókkal hozza összeköttetésbe a mágust, tanácsos a védelemrol elore gondoskodni...
Ha a mágus akaratában valahol rés van, ha az elozetes kiképzés valamiben fogyatékos volt, kicsúszik kezébol a felidézett erok irányítása és az ügyetlen buvészinas a szuprakozmikus energiák romboló hatalmának áldozata lesz.


W. Charon:  Atlantiszi mágia   
    
Ez teljesen világossá teszi a mágia hátterében húzódó erok természetét. Hasonlítsuk csak össze ezt a rövid részletet az imáról  tudott dolgokkal: Bár Isten végtelenül hatalmasabb nálunk (és a sötét, okkult hatalmaknál is), mégse kell félnünk, hogy ha imában elé állunk és egy kis hibát, figyelmetlenséget követünk el, azonnal áldozataivá válunk. A mágiát muködteto erok viszont veszélyt jelentenek a mágusra is, tehát ezek a hatalmak félelmetesek, készek bármikor lecsapni az emberre. Mi a garancia, hogy amikor látszólag engedelmeskednek a mágusnak, nem okoznak óriási károkat, csak esetleg az nem látszik egybol?

Világosan kell látnunk, hogy - bár némelyek állítják - nincs valódi fehér mágia.   Akinek testét mágiával gyógyítják meg, annak pszichéjében, lelkében igen sokszor súlyos betegségek, zavarok jelentkeznek. Aki mágiával orzi meg állását, életének egy más területén fizet meg azért, mert a sátáni eroket beengedte életébe. Erre számtalan példa van napjainkban is. (Lásd pl. Gál Péter: A New Age keresztény szemmel c. könyvét.)

Semmilyen cél érdekében nem fordulhatunk sátáni  eszközökhöz:

Ti nem ihatjátok az Úr kelyhét is, meg a sátán kelyhét is. Nem részesedhettek az Úr asztaláról, meg a gonosz lélek asztaláról. Vagy ingerelni akarjuk az Urat? Talán erosebbek vagyunk nála? 1Kor 10,21-22